Skip to content
Vaegnägijale

Aktiivõppe programmid

Meie kirjanduse, muusika- ja kultuuriteemalised haridusprogrammid: 


Mis on peidus raamatukogus? 
  Mõeldud vanuserühmale 1.-3. klass, maht 2 ainetundi, kontakt lasteosakond tel 736 1390

Tutvustame õpilastele raamatukogu ja õpetame neid seda kasutama. Arutame koos, mis on raamatukogu ja milliseid võimalusi raamatukogu pakub. Töö toimub paarides ning kasutatakse palju mängulisi tegevusi. Töölehti täites tutvutakse erinevate raamatutegelastega     ning õpitakse õigeid raamatuid leidma. Mängude teemadeks on tähestik ja raamatutegelased ning lastekirjandus. Tegevuste käigus tutvuvad õpilased ka eakohase lastekirjandusega.


Koomika kirjanduses ja elus

  Mõeldud vanuserühmale 4.-6. klass, maht 2 ainetundi, kontakt lasteosakond tel 736 1390

Sissejuhatus tutvustab kuulajatele sõna "koomika" ajalugu ja pärinemist. Räägime sellest kui vajalik on inimesele huumorimeel, mis aitab olla positiivne ja aktiivne ning võitleb depressiooniga (kurvameelsusega), rasketel eluhetkedel on heast naljast abi. Edasi vaadeldakse koomika jagunemist situatsiooni-, sõna- ja karakterikoomikaks. Praktiline ülesanne õpilastele -näidete varal(sõnas ja pildis) erinevaid koomikaliike ära tunda. Koomikat saab rakendada peale sõnakunsti ka teistes valdkondades - õpilased pakuvad ,millistes. Õpilased kirjeldavad koomilisi olukordi, millega nad on kokku puutunud raamatutes, filmides ja omaenese elus. Tunni kokkuvõttes kordame üle koomika mõiste algupära ja eri liigid, õpilased panevad kokku loendi(3 -5) teostest, mis võiksid olla koomikaelemente sisaldavad(e - kataloogi ESTER märksõnastikku kasutades).  


Kuidas sõnadest saab luule 

   Vanuserühmale 4.-6. klass, maht 2 ainetundi, kontakt lasteosakond tel 736 1390

Sissejuhatuses räägime ürg -luulest ehk rahvaluulest. Otsime tekstinäiteid. Teeme selgeks mõisted regilaul ja rahvalaul. Uurime mis on autoriluule ja kas tänapäeval on kohta rahvaluulele. Praktilise töö käigus leiame luuletekstides rütmi ja kõla ning proovime tekste tõlgendada. Edasi läheme luule eri vormide juurde. Praktiline ülesanne on õpilastel viie etteantud sõna baasil luua erinevaid luuletekste. Tunni kokkuvõttes käime koos läbi teekonna kuidas sõnast saab luule.  


Loomad muusikas 

  Vanuserühmale 4.-6. klass, maht 2 ainetundi, kontakt muusikaosakond tel 7361394

Kuulame muusikat looduses ja loomi muusikas. Kes ja kuidas on loodusest inspiratsiooni saanud: Saint-Saens, Tšaikovski, Hindpere, Prokofjev, lastelaulud, klassikaline ja popmuusika. Tutvume instrumentidega – muusikute abimeestega looduse ja loomade kujutamisel.  


Kuidas 250 aastat kuulus olla: Beethoven 

   Vanuserühmale 4.-6. klass, 2 ainetundi, kontakt muusikaosakond tel 7361394

Rändame 18. sajandi Bonni ja uurime, kuidas geenius sündis. Arutame, mis on muusikaõpingutes tänapäeval muutunud. Kuidas Ludwig tegelikult õppis? Kuulame tema tuntumaid teoseid erinevates seadetes ja erinevatel pillidel. Seotud õppeained: muusika, ajalugu. Pädevused: kultuuri ja inimloovuse väärtustamine; kultuuritraditsioonide ja maailmakultuuri mitmekesisuse märkamine ja teadvustamine. Õpitulemused: Õpime muusikat kuulama ja analüüsima; tunneb ühe Programm on vajadusel kohandatav HEV õpilastele. Vastavalt osalejatele on võimalik teha programm sisuliselt lihtsamaks, viktoriinist saab kasutada ka lihtsamat versiooni. Muusikaliste näidete valikul lähtutakse osalejate tasemest. 43 Tunnist ei puudu ka väike viktoriin teadmiste kinnistamiseks.

 

Me armastame ooperit: läbilõige ooperi ajaloost 

   Vanuserühmale 7.-9. klass, 2 ainetundi, kontakt muusikaosakond tel 736 1394

Miks ja kuidas ooper sündis ja kuidas arenes läbi aastasadade. Rändame VanaKreekasse – ooperi hälli juurde. Jälgime erinevaid ooperiliike ja üldist arengut läbi aastasadade. Saame tuttavaks olulisimate teoste ja nende loojatega. Tunnist ei puudu ka väike viktoriin teadmiste kinnistamiseks.  


Tartu kohaloo ja isikuloo uurimine

  Vanuserühmale 7.-9. klass, 2 ainetundi, kontakt erialakirjanduse saal tel 736 1632

Tunnis vaatame millistest andmebaasidest saab leida infot Tartu ja tartlaste kohta. Kuidas otsida koduloo-teemalisi artikleid ja Pädevused: infootsingu pädevus, oskab kasutada teabe saamiseks erinevaid allikaid. Oskab leida materjali oma kodukoha kohta ja kasutada seda uurimistöö kirjutamisel. Seotud Programm ei sobi HEV õpilastele. 28 kirjandust. Tutvustame raamatuid perekonnaloo uurimise kohta. Andmebaaside Tartu ilukirjanduses, ISE artiklid, DIGAR artiklid kasutamine. Suunamine ka teiste mäluasutuste andmebaasidesse. 


Meie imelik emakeel: killukesi eesti murretest 

  Vanuserühmale 7.-9. klass, kontakt Liina Leemet tel 736 1385

Tutvume eesti murretega keskendudes tänapäeval veel käibel olevatele murretele. Vaatleme lühidalt eesti kirjakeele kujunemist ning dialekti ja sotsiolekti erinevusi. Toome näiteid eesti murdesõnadest ning püüame üheskoos analüüsida nende levikut veebikaardil. Kuulame helinäiteid põhjaeesti (saare, kihnu) ning lõunaeesti murdekeelest (mulgi, võru murre) ning püüame mõista, mille poolest nad ühiskeelest erinevad. Kuulame murdekeelseid laule (võru murdes) ja püüame neist aru saada. Arendame koostööoskusi väikeses rühmas murdekeelseid (võru, kihnu, mulgi) luuletusi lugedes ja veebisõnaraamatu abil tõlkides, analüüsime luuletuste ja laulude sisu, kujundame ja avaldame oma arvamust. Lõpus teeme väikese viktoriini tunnis ette tulnud murdesõnade kohta (meeskondades).

 

Teatmeteostest ilukirjanduseni  

   Vanuserühmale 7.-9. klass, kontakt Karlova-Ropka harukogu tel 730 8473 
Vaatleme täppisteaduste ja ilukirjanduse vahelisi seoseid ja kokkupuutekohti. Liigitame raamatud skaalal: teatmeteos – populaarteaduslik raamat – teadusulme – ilukirjandus laiemalt ning uurime, millistelt riiulitelt neid leida võib. Täpsemalt vaatame üle ulmekirjanduse definitsiooni, uurime teadusulme raamatuid ning nende seost erinevate teadusvaldkondadega . Rühmatööna saavad noored lahendada mõistatus-puslet eakohaselt huvipakkuvate maailma ulmekirjandusse kuuluvate raamatute põhjal. Tunnis kasutatavad teadmiskirjanduse raamatud on eelkõige seotud loodus- ja täppisteadustega. Mängulises võtmes saavad noored infot otsida nii raamatulehekülgedelt kui ka veebist.

 
Kirjanduslikud dialoogid 

 Vanuserühmale 7.-9. klass, kontakt Karlova-Ropka harukogu tel 730 8473 

Dialoog on meetod ühisarutelude loomiseks. Käesolev meetod võimaldab käsitleda paljusid erinevaid valdkondi, läheneda küsimustele ja probleemidele süvitsi ja terviklikult ainevaldkondi ühendades. Suurt rõhku pannakse iseenda tundmaõppimisele ja et noored õpiksid oma kogemusi teadvustama ning oma tegutsemist jälgima, planeerima ja reflekteerima. Dialoog on ühine teadmiste omandamise viis erineva andekuse ja võimekusega noortele. Aruteluks osalemisel on vajalik, et õpilased oleksid eelnevalt läbi lugenud ühe kokku lepitud teose. Raamatukogutunni raames esitavad noored lugemisel esile kerkinud küsimusi, ning seejärel leitakse ühisarutelu abil nendele küsimustele vastused või edasiarendused. Dialoogi käigus seotakse alustekstis esinevad olulised teemad tänapäeva noore reaalsusega. 


Reisime! 

   Vanuserühmale 7.-9. klass, kontakt Karlova-Ropka harukogu tel 730 8473 

Programm on üles ehitatud seoseid loovale õppele ning sisaldab erinevaid pisemaid alategevusi, mis toetavad nii ilukirjanduse kui reisimisvõimaluse kujunemist kui ka reisiraamatute aegruumi paigutamist. Õpilased saavad uurida fantaasiaraamatuid, fookuses loodud maailmade kaarte sisaldavaid raamatuid ning lahendada nendega seotud ülesandeid. Minu sarja raamatute paigutamine maakaardile (Eesti, Euroopa, Maailm). Ühe linna kohta veebiotsingu sooritamine ja vaatamisväärsustega tutvumine.  


Kirjanike teekond „Kirjaniku tee kivil jätab jälje” 

 Vanuserühmale 10.-12. klass, kontakt Ülo Treikelder tel 736 1396

Kirjanduslik-ajalooline teekond viib meid jalutama kirjanike radadele Tähtvere piirkonda. Jalutuskäik algab Kirjanduse maja (Vanemuise 19) eest. Teel näeme kohti, kus on elanud ja tegutsenud Tartu kirjanikud. Meid saadavad varjuna Gustav, Betti, Artur jt. Loetakse tekste ja tutvustatakse Tartus tegutsenud kirjanike loomingut. Räägitakse ka Tartu linna ajaloost ja Tähtvere linnaosa arenguloost. Teekond on pikk umbes 3 km. Teekond on loodud andmebaasi „Tartu ilukirjanduses” põhjal ja loodud on TartuFic äpp, mis koondab punktid kaardil. Programm toetab eesti kirjanduselu ja kirjanike tundmist. Avardab kultuuripilti ja annab ajaloolise läbilõike kirjanduselust ja Tartu kui kirjanduslinna ühe nö haritlaste linnaosa ajaloolisest kujunemisest.


Kirjanduslik ajalooretk 20. sajandi sõdade radadel

   Vanuserühmale 10.-12. klass, kontakt Ülo Treikelder tel 736 1396

Tunni korraldavad koostöös Tartu Linnaraamatukogu ja Tartu linnamuuseum. Umbes kahe kilomeetri pikkuse jalutuskäigu jooksul Karlovas ja kesklinnas tutvume esimese ja teise maailmasõja ning Eesti Vabadussõja nähtavate ja nähtamatute jälgedega Tartu linnapildis ja    kirjanduses. Sõdadega seotud kohtadel tutvustatakse nende tausta ning kantakse ette katkeid kirjandusteostest, mis on inspireeritud just külastatavatest kohtadest ning nende seostest sõjaga. Tunni jooksul täidavad õpilased teemakohase töölehe.